Postnatalna depresija – Bolest ili prolazno stanje?

Porođaj je prošao u najboljem redu, trenutak neizmerne sreće je tu...ali, ne zadugo. Nema razloga za `očaj` - to se vaš organizam prilagođava na `novi` život, u mnogome drugačiji od onog pre trudnoće.

Kako nam ukazuje statistika, oko 10% žena doživi neki vid posleporođajne depresije - od toga oko 85% doživi 'baby blues' ili posleporođajnu tugu; 10-15% žena doživi posleporođajnu depresiju, dok oko 5% posleporođajnu psihozu. Ali, pokušajmo da razumemo šta se to našem organizmu zaista zbiva, ne bi li kroz ovaj period što lakše prošli, i samim tim popravili statistiku ;-).
Vratimo se nekoliko godina ranije i prisetimo nekih tadašnjih navika - koliko smo prosečno spavali u toku dana, u koje smo vreme odlazili na spavanje, na koji smo način organizovali svoje vreme i koliko vremena posvećivale samo sebi.
A potom se vratimo devet meseci unazad, ili do trenutka kad smo saznale da smo u drugom stanju. Prisetimo se svih promena koje su nam se dešavale u mesecima trudnoće. Hormoni su učinili svoje, sa obzirom da su se njihove vrednosti povećale i do dvadeset puta. Reagovale smo različito, ali je neosporno da nikada nismo imale više vremena za sebe.
I, napokon držimo u naručju svoje dete, ali nam se na momente čini da se nikad gore nismo osećale. Razdražljivost, plakanje bez razloga, osećaj iscrpljenosti, nemoći, pa čak i krivice u odnosu na dete, samo su neki od simptoma postnatalne depresije koja nam se događa.
Iako se tačan uzrok posleporođajne depresije još ne zna, objašnjenje ovog vida depresije treba potražiti u naglom padu nivoa hormona nakon porođaja. Tokom trudnoće nivo estrogena i progesterona je mnogostruko veći od normalnog. Takođe, uvećani su i nivoi hormona endorfina, kortizola i prolaktina .Svi ovi hormoni se vraćaju u normalu u roku od 72 časa po porođaju, pa tada naš organizam doživljava 'turbulencije' kao u prvim mesecima trudnoće.
.Nakon porođaja događaju se i psihološke promene koje još više povećavaju verovatnoću pojave posleporođajne depresije. Iscrpljenost nakon porođaja, stres i nedostatak sna u prvim nedeljama,preokret ritma života, pa i meseci života novorođenčeta možda nisu uzroci, ali svakako pospešuju naše (ne zaboravite!) trenutno stanje.

Možemo li da sprečimo postnatalnu depresiju?

Budući da se najveći 'krivac' ove pojave krije u našem organizmu, i da se naš organizam prirodno mora vratiti u stanje u kom je bio pre porođaja, gotovo je teško preduprediti postnatalnu depresiju. Ali, ako pristupimo ovom problemu tako što ćemo biti maksimalno upućene i, što je najbitnije, razumeti ga, prebrodićemo ga neuporedivo lakše. A suština leži u sledećem: 'Sa mnom je sve u redu, moj organizam prolazi neminovne promene. Jeste bolno, ali je i prolazno stanje.
U svemu ovome će nam pomoći razgovor sa lekarom, majkama koje su prošle isto, a buduće majke bi ,ne samo iz ovog razloga, trebalo da ??? kurs pripreme za porođaj.

Kako ublažiti postnatalnu depresiju?

* odvojite vremena za svakodnevni izlazak iz kuće
* dopustite članovima porodice da vam pruže emocionalnu podršku, kao i svaku drugu vrstu pomoći
* ne pokušavajte sve da radite sami
* svakodnevno vežbajte
* uzimajte vitamin B6(kao i ostali vitamini B-kompleksa)
* ne zaboravite da neki bolovi (npr. glavobolje) ne moraju biti znak neke ozbiljne bolesti (npr. tumora)
* izbjegavajte stroge dijete jer a hipoglikemija (nizak nivo šećera u krvi) može imati loš uticaj na vas
* ne zabrinjavajte se manje važnim stvarima koje ne moraju biti završene istog trenutka
* često dremajte kako biste odmorili organizam
* pokušajte ostati uključeni u aktivnosti koje ste praktikovali i pre porođaja

Komentari

Pošaljite komentar:




Molimo Vas da upišete karaktere sa slike u tekstualno polje sa strane:

captcha